onsdag 1. februar 2017

Studiespesialiserende i ny drakt - overordnede mål

"Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong" (Opplæringslova, §1, 5. ledd - formålsparagrafen) 

"Skolens innhold skal reflektere formålspragrafen" (Fremtidens skole; NOU2015:8, s. 19).
Fremtidens kompetansebehov
På 0,64 sekunder fikk jeg opp 640 000 treff da jeg googlet søkeordene "Hva skal vi leve av i fremtiden". Jeg sjekket ikke alle treffene, men ut fra det jeg har lest tidligere vet jeg at fremtidens jobber ikke eksisterer ennå. De er det dagens ungdom som skal skape i takt med samfunnsutviklingen. Det vi vet er at det i tillegg til faglig kompetanse, er noen universelle kompetanser som blir viktige for å kunne mestre fremtiden.

Målsettinger
I forrige blogginnlegg introduserte jeg en pakke med programfag som elevene velger når de takker ja til å bli elev på vg2 studiespesialiserende på Årstad. Pakken består av Entreprenørskap og bedriftsutivkling 1, Markedsføring og ledelse 1 og faget Design og bærekraft som vi låner fra programområdet Kunst, design og arkitektur.

Gjennom kombinasjonen av akkurat disse fagene ønsker vi å gi elevene mulighet til å utvikle bærekraftige produkter og tjenester som utvikles i samarbeid med forbrukerne i markedet. Elevene skal også lære hvordan bedrifter etableres og utvikles. Fagene glir fint inn i hverandre og det er ingen skarpe grenser mellom fagene. Kunnskap om markedsundersøkelser og forbrukeratferd er for eksempel nyttig når nye produkter skal designes og bedrifter etableres. 

Vi har mange ønsker for hva elevene skal lære når de går på studiespesialiserende på Årstad. I tillegg til kompetansemålene har vi som mål at elevene skal:

  • utvikle fagspesifikk kompetanse innenfor fagene som ligger i "pakken"
  • utvikle kompetanse i å utforske og skape. Samfunnet har et stor behov for innovasjon, forskning og nyskaping og kompetanse til å håndtere sammensatte oppgaver og utfordringer.
  • tenke bærekraft i utvikling av nye produkter
  • utvikle kritisk vurderingsevne og god problemløsningsevne
  • samarbeide på tvers av avdelinger internt i skolen og med ulike aktører i nærmiljøet og i Vestlandsregionen.
  • se ulike fag i sammenheng og utnytte muligheter av å bruke kunnskap fra et fag til å styrke læring andre fag
  • få mulighet til å lære seg å jobbe kreativt uten at det begrenser muligheter for videre studier
  • få utdannelse som er aktuell for dagens og fremtidens arbeidsmarked
  • lære å ta initiativ
  • prøve seg i ulike arbeidstakerroller (designer, bedriftsleder, etc.)
  • bygge opp et nettverk som de kan benytte senere
  • orientere seg i et komplekst arbeidsmarked. 
  • få jobbe med engasjerende prosjekter som gir engasjerte elever og som dermed gir stort potensiale for læring

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar